4


När Agaton var liten sa han att han skulle bli uppfinnare. Precis som hans farfar. Hans föräldrar var lite tveksamma till idén då de helst skulle se deras son växa upp och få ett vanligt hederligt yrke. ”Rörmokare” sa de ”kan du inte bli rörmokare istället?” men Agaton vägrade. Han skulle bli uppfinnare och uppfinna allt som ingen annan uppfunnit. Han blev lärling hos sin farfar och följde honom hack i häl vart än han gick. Då och då när farfar inte märkte brukade Agaton låna någon av hans gamla flanellskjortor. Agaton ryser än idag när han tänker på hur doften av smörjolja och farfars gamla cologne fyllde näsborrarna.

På sin sjunde födelsedag fick Agaton en tågbiljett av sin farfar. Jorden runt var destinationen. Agaton fick se världen och hans farfar lärde honom allt han kunde. Hur otroligt det än må verka fanns det emellertid något Agatons farfar älskade mer än att uppfinna och upptäcka - Agatons farmor. Han brukade berätta att det bästa med att resa bort inte var att upptäcka världen, det var att få komma tillbaka till sin fru och berätta om det. Speciellt när hon bakat kakor.

Bara några dagar efter hemkomsten insjuknade farfar. Ytterligare några dagar senare sträckte han för sista gången ut handen till sin fru, och somnade.

Agaton ärvde sin farfars verkstad. Den låg i en fyr vid havet och det var även dit Agaton så småningom flyttade. Nu somnar han varje kväll vägg i vägg med sina skapelser. Mekaniska tårtspritsar, självrullande paltar, blommande kläder och allehanda attiraljer för de snigelälskande fransmännen. Bara licensavgifterna för det sistnämnda har gjort Agaton tämligen förmögen.

Vid den tiden denna saga utspelar sig hade Agaton just börjat med sitt stora livsverk.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill ha mer o mer! Julkalendrar måste vara världens bästa uppfinning!

ochjagba sa...

mm, palt!

Anonym sa...

Jättefint. Måste bara säga att direkt när jag såg bilden tänkte jag på hur mycket det liknar Napoleon Dynamites bror. Skitcool.

Anonym sa...

Åh vad spännande! Kan man inte få läsa morgondagens lucka redan nu? ;-)

Anonym sa...

jag tycker det är en jättehärlig idé, men textens återkommande språk och ordfel gör att det blir stakigt. nu orkar jag inte läsa längre utan tittar bara på bilderna. men det går ju det också:)

Anonym sa...

superfin historia men jag hoppas ni har i åtanke att alla flickor i historien bara sitter och väntar och väntar (lillan, agatons farmor) på sina kärlekar, dricker te eller bakar bullar.
och väntar.
medan männen (agatan., farfar) uppfinner, reser och har högtflygande drömmar.
Tänk bara på det när ni fortsätter skriva. Vore så olyckligt att låta en fin kärlekshistoria falla sönder i en könstereotyp mall.

annika sa...

Amanda: upprepningar av texten kan jag förstå. Men oftast är det medvetet, det är bara sättet att skriva på. Till skillnad från förra årets julkalender som nästan var så avskalad som det går så är den här skriven annorlunda. Det kan se ganska pretantiöst ut, jag vet. Men jag gillar beskrivningar av saker.
Ordfel får du gärna skriva mer exakt vad du menar, för vi är nog får dåliga för att hitta dessa. Ibland blir man blind i sin egen text.

Sandra: bra att du påpekar. Men historien är som sagt inte slut än. Det kan finnas en motsats till det du just skrev. Men i ärlighetens namn är det inget jag reflekterade över när vi skrev detta. inte heller när den möjliga spegelbilden av det hela skrevs (om det nu finns någon, det är det ingen som vet)
Men. så insyltad i sina könsroller är man tydligen. Det är ju tur att man inser det i alla fall. tackar och bockar för det.


Vi är som sagt långt ifrån perfekta, eller har särskilt stor erfarenhet av sånt här, men det tror jag inte vi har utgett oss heller. Hoppas jag åtminstone. :)

Anonym sa...

Så mysig denna julkalender är. Bästa på länge! Ska läsa den högt för min Sven ikväll!

Anonym sa...

Hihi, denna är ju SKIT söt! Illustrationerna är sjukt bra målade, och ni skriver jättebra! ^^

Kul med något annat i bloggvärlden.

Anonym sa...

vad är ordfel här i världen? ( inte för att jag hittar dem helle^^hihi)
Jag tycker verkligen verkligen att ni gör en asball julkalender! Ni kommer till den 24:e ha många små beundrare...ha det toppen
(tänk om man ändå kunde rita, om jag kunde rita då skulle jag rita som ni)

om mig sa...

annika. jag tror att du ritat av joakim. jag tror att han är agaton:O

Anonym sa...

Å den här kalendern är så söt! Ordfelen vet jag inte heller vilka det kan vara hehe. Man får väl dessutom hitta på egna ord också om man vill, bara alla som läser förstår :)
Stereotyper är väl inte någon fara, om man ska göra allt tvärtom jämt så blir det ju larvigt det också! Ser fram emot att öppna nästa lucka! Ni är jätteduktiga!

Anonym sa...

bra idé det här med julkalender!

Anonym sa...

Gud vad söt historia :D

Ida sa...

underbart

Anonym sa...

Verkligen härligt skrivet! Så mysigt att följa! :)
Otroligt stilrena och snygga illustrationer! Bra jobbat, verkligen!

Anonym sa...

Jag har första tjing på Agaton om han finns på riktigt! Om någon har sett honom, säg till mig.

Anonym sa...

Får tyvärr hålla med i allt som Sandra säger, jag slutade läsa ungefär här. Det känns lite som Amelie från Montmartre fast ja, sämre. Det gulliga väger inte upp det stereotypa tyvärr.